بیشتر شهروندان کویت مسلمان بوده و بر اساس برآوردها ۶۰–۶۵ درصد از آنها سنی و بین20تا ۳۰ درصد شیعهاند. بیشتر شهروندان شیعه کویت از تبار ایرانی هستند و شیعیان حساوی و عراقی در رتبه بعدی قرار دارند. این کشور دارای یک جامعه بومی مسیحی است. کویت در بین کشورهای عربی خلیج فارس بیشترین جمعیت شهروندی مسیحی را دارد و دارای جوامع بزرگ مهاجر مسیحی، هندو، بودایی و سیک است.
وضعیت شیعیان در کویت:
با توجه به حضور پر رنگ شیعیان در کویت از دیر باز شیعیان رابطه نزدیکی با حاکمیت داشته اند در عین حال جریانات سلفی در سیستم دولتی و مجلس همواره در صدد محدود کردن آنان هستند. پیش از اشغال کویت و در جریان جنگ ایران و عراق بخش عظیمی از شیعیان طرفدار ایران به دلیل حمایت های همه جانبه کویت از رژیم بعثی عراق تحت فشار قرار داشتند ولی در جریان اشغال کویت که همه سران کشور به خارج فرار کردند تنها شیعیان بودند که با تشکیل هستههای مقاومت به مقابله با اشغالگران برخاستند لذا پس از آزادی کویت، شیعیان موقعیت بهتر و آزادی عمل بیشتری یافتند و محبوبیت آنان نزد حاکمیت افزایش یافت. موضعگیری هوشمندانه ایران درجریان اشغال کویت و پناه دادن به پناهجویان کویتی و کمک به مهار آتش سوزی چاههای نفت کویت نوع نگاه حکومت به شیعیان را تغییر داد. بر اساس یک سنت نانوشته معمولا در هر کابینه کویت یک یا دونفر از شیعیان به عنوان وزیر انتخاب میشوند همچنانکه شیعیان در مجلس آن کشور نیز حضور داشتند و معمولا بین ۵ تا ۶ نفر از مناطق شیعه نشین انتخاب میشدند. در برخی از دوره ها ۹ نفر از شیعیان به مجلس راه یافتهاند. در حال حاضر شیعیان و اهل سنت از تعامل و همکاری خوبی برخوردارند . شیعیان حدود ۳۵ مسجد خاص خود دارند که در نقاط مختلف کویت احداث شده است و گفته میشود دارای پانصد حسینیه اعم از حسینیههای رسمی و حسینیههای خانگی هستند که در ایام محرم و صفر و سایر مناسبت ها مراسم عزاداری در آنها برگزار میشود.
دسته بندی شیعیان:
از آنجا که شهروندان شیعه کویت ، عموما از یکی از کشورهای همجوار( ایران ، عراق و عربستان سعودی ) به کویت مهاجرت و در آن کشور اقامت گزیده اند ، از ویژگی های مهم آنان ، تأثیرپذیری از فضاهای شیعی این کشورها است و به همین دلیل شیعیان کویت از نظرتبعیت از مراجع تقلید به چند گروه تقسیم میشوند:
۱- عموم شیعیان عراقی تبار در گذشته ازآیت الله حکیم تقلید میکردند. پس ازرحلت وی بخشی از آنان به سید محمد شیرازی گرایش پیدا کردند . نامبرده مدتی در کویت اقامت داشت و سپس به ایران آمد و در شهر قم اقامت گزید و پس از مدتی درگذشت . مقلدان وی هم اکنون از برادرش سید صادق شیرازی تقلید میکنند و مساجد و حسینه های خاص خود را دارند. بخش قابل توجهی از شیعیان عراقی تبار نیز مقلد آیت الله سیستانی هستند.
۲- شیعیان ایرانی تبار در گذشته عموما از مراجع تقلید نجف تبعیت میکردند و بیشتر آنان مقلد آیت الله سید ابوالقاسم خویی بودند و پس از وی اکنون از آیت الله سیستانی تقلید میکنند.
۳- بخش قابل توجهی از شیعیان ایرانی تبار از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی پیرو آیت الله خمینی و سیاست های جمهوری اسلامی بوده اند و در جریان جنگ ایران و عراق نیز علیرغم حمایت کویت از رژیم عراق ، آنان از جمهوری اسلامی ایران طرفداری میکردند ، این دسته از شیعیان اکنون از آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی تقلید میکنند.
۴- شیعیان کویتی که از عربستان و شهرهای شیعه نشین آن کشور از جمله احساء و قطیف به کویت مهاجرت کرده اند و شیعیان حساوی نامیده میشوند عموما طرفدار شیخ احمد احسائی هستند ودرگذشته ازمیرزا حسن احقاقی تقلید میکردند . وی یک عالم ایرانی متولد اسکوی آذربایجان بود که تحصیلات خود را در نجف گذرانده و مدتی هم در مناطق شیعه نشین عربستان به کار تبلیغ مشغول بود و به شدت مورد احترام و تبعیت شیعیان حساوی قرار داشت . پس از وی مقلدان او فرزندش میرزا عبد الرسول احقاقی را به عنوان مرجع تقلید برگزیدند که وی نیز وفات یافت و در حال حاضر به دلیل آنکه آنان هیچیک ازمراجع تقلید را قبول ندارند عملا از فرد خاصی تقلید نمیکنند . آگاهی اين دسته از شيعيان نسبت به احکام فقهی اندک است و بیشتر به ظواهر سنتی شیعی میپردازند . مرید پروری ، اعتقاد به مکاشفات و رؤیاها و دوری از سیاست و درون گرایی، از ویژگی های آنان است این گروه جزء ثروتمند ترین شیعیان کویت بوده و دارای مساجد و حسینیه های خاص خود هستند.
۵ـ گروه اندکی از شیعیان که اصالتا بحرینی هستند از نظر فقهی اخباری بوده و تابع میرزا ابراهیم جمال الدین میباشند و در حال حاضر از برادرش سید جواد تقلید میکنند.